Autosan H12

Próba stworzenia nowoczesnego autobusu o dużej pojemności.







W 1971 roku powstał prototyp autobusu Autosan H12. Do wykonania prototypu wykorzystano nadwozie modelu H9. Użyto elementy podwozia i napędu samochodów marki Jelcz.

Do napędu posłużył 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny typu SW 680 umieszczony z tyłu o pojemności skokowej 11 100 cm³ i mocy maksymalnej 149 kW (200 KM). Była to jednostka produkcji WSK Mielec na licencji brytyjskiego Leylanda. Silnik został zblokowany z 5-biegową ręczną skrzynią biegów typu 315.20.

Powstały 2 egzemplarze. Jeden przystosowano do turystyki, został wyposażony nawet w toaletę.

Dane techniczne:
Masa własna pojazdu: 10 400 kg,
Ładowność: 5200 kg,
Długość pojazdu: 11 880 mm,
Rozstaw osi: 6 050 mm,
Ilość miejsc siedzących: 53+1,
Ilość miejsc stojących: 10,
Prędkość maksymalna: 88 km/h,
Średnie zużycie paliwa podczas testów: 28,3 l na 100 km.






Jak Wam się podoba takie przedłużone H9?

Źródło:
wikipedia.org
infobus.pl
"Autobusy z Sanoka" Marek Kuc

Komentarze