Osinobus - autobus do zadań specjalnych

Pierwszy Osinobus, powstał na własne potrzeby w jednym z wydziałów Kopalni Rud Żelaza „Osiny”.



Początkowo w zabudowach z Osin panowały bardzo spartańskie warunki. "Autobus" posiadał drewniane ławki i niewielkie okna od Nysy. Wejście znajdowało się na tylnej ścianie zabudowy. Dosyć szybko drzwi przeniesiono z tylnej ściany na prawą ścianę. Zostały umieszczone na tylnym zwisie.


W trakcie kolejnych modernizacji powstawały udogodnienia, które poprawiały komfort podróży. Jedną z takich modernizacji były tapicerowane ławki. Do wnętrza wpadało również więcej światła, dzięki zastosowaniu okien z autobusów San. 


Pojawianie się zamówień z Ministerstwa Rolnictwa czy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pozwoliło na rozwój produkcji w Osinach. Rozbudowywano zakład oraz wprowadzano usprawnienia w produkcji.

Z czasem Osinobusy miały wnętrza, które nie odbiegały od ówczesnych standardów autobusowych. Między innymi siedzenia typowe dla autobusów zastąpiły początkowe ławki. 

Osinobus N 06 miał już nadwozie, które już stylistycznie "zgrywało" się z kabiną STARa 28/29. Zabudowa miała nie tylko nowocześniejszy wygląd zewnętrzny, ale również wnętrze.

Osinobus N 06 na podwoziu STAR 28/29

 

Wspólna fotka Osinobusów z różnych okresów produkcji świetnie
pokazuje jak wiele zmian wprowadzono na przestrzeni lat.

Ostatnim Osinobusem był model N 07. Ten pojazd miał najwięcej wspólnego z autobusem. Nie był to już samochód ciężarowy w kabiną i zabudową osobową zamiast zabudowy towarowej czy np. cysterny, lecz jednobryłowy pojazd. N 07 nadal bazował na podwoziu STARa i wizualnie nawiązywał do N 06. Obiektywnie trzeba przyznać, że nie był to najpiękniejszy autobus. Jednak nie można zapominać w jakim celu powstały Osinobusy. To były pojazdy, które miały przewozić pracowników po rozległych terenach kopalni rud żelaza. Miały również przewozić ich między domami, a kopalniami, czyli na niewielkich dystansach. 




Wyprodukowano zaledwie kilka sztuk modelu N 07. Zmniejszanie wydobycia rudy żelaza miało bezpośredni wpływ na zakończenie produkcji Osinobusów. 

Na pewno już wszyscy wiedzą, że Osinobusy powstawały na podwoziach STARa 28/29, ale przynajmniej jeden został zabudowany na podwoziu IFA W50, co zdradza poniższa fotka.


Pisząc o Osinobusach nie mogę oczywiście pominąć pojazdów, które powstały z myślą o rolnictwie i leśnictwie! To oczywiści przyczepy pasażerskie przystosowane do ciągnięcia przez ciągniki rolnicze. 


Pasażerska zabudowa na podwoziu samochodu ciężarowego była stosowana w Polsce już przed Osinobusami. Jelczańskie zakłady wykorzystywały podwozie STARa 20 do produkcji tzw. "autobusu zastępczego". Popularnie nazywanego "stonką". 

Autobus zastępczy z nadwoziem N-424 tzw. Stonka

Jelcz montował zabudowy pasażerskie również na podwoziach Skoda 706 R oraz ZIS 150.

Czy można kupić fabrycznie nowego Osinobusa? Teoretycznie tak. Firma PPHU "Osiny" z miejscowości Kolonia Borek koło Osin ma w swojej ofercie Osinobusa. Więc jeśli potrzebujecie takiego pojazdu, to wiecie gdzie się zgłosić;)



http://korwinow.com/index/strony/p/549
http://www.osiny.com.pl/4-osinobus
"Osinobus - zapomniany polski autobus", Józef Andrzej Bossowski, Lwówek Śląski, 2006

Komentarze